Kansen voor verkeersveiligheid met BRON 2.0

Kansen voor verkeersveiligheid met BRON 2.0

Nog niet zo heel lang geleden (in 2011) waren het eigenlijk alleen de wegbeheerders die inzicht hadden in de verkeersonveiligheid op hun wegen. Als gevolg van een ingewikkelde discussie over de rechten op de netwerkgegevens – niet over de ongevallen – mochten de bestanden alleen door of voor overheden worden gebruikt. Net in dat jaar kreeg ik van RTL Nieuws de vraag of we de ongevallen op de autosnelwegen op kaart konden zetten. Op een aantal snelwegen zou de maximum snelheid voor het eerst verhoogd worden naar 130 km/uur en RTL zag daar de nieuwswaarde wel van in.

Toen duidelijk was dat het BRON (Bestand geRegistreerde Ongevallen Nederland) als open data bestand vrijgegeven zou gaan worden maakten we voor RTL een kaart. Het was een van de eerste publieke kaarten gebaseerd op het BRON bestand. Andere journalistieke, commerciële en particuliere initiatieven volgden. Inmiddels gebruikt zo’n 40% van de gemeenten in Nederland ons verkeersveiligheidskompas en gaven we met fietsongevallen.oververkeer.nl inzicht in de verkeersonveiligheid van deze kwetsbare doelgroep.

Open data is niet meer weg te denken uit de dagelijkse praktijk. Het zorgt ervoor dat journalisten hun werk kunnen doen zonder te pas en te onpas te moeten gaan “wobben”. Het zorgt voor een level playing field voor commerciële partijen om met die data tools te ontwikkelen. Het geeft geïnteresseerde en bevlogen burgers de ruimte om, met wat kennis van zaken, zelf te kijken of dat kruispunt waar ze zich zorgen over maken ook objectief onveilig is. Met de ontsluiting van deze open ongevallendata sluiten we daar op aan. De linkjes naar onze veiligheidskompassen mag je vrij verspreiden.

Valt er dan niets te verbeteren ten aanzien van de open data voor verkeersveiligheid? Zeker wel. We moeten de open data minder lang op de plank laten liggen. Dit is een oproep voor BRON 2.0, ofwel de maandelijks levering van actuele open data. Stel je eens voor dat we het effect van de belastingmaatregelen op de autoverkopen pas meer dan een jaar later konden zien. Of dat de economische groei niet een keer per kwartaal door het CBS naar buiten laten brengen, maar een keer per jaar. Dat zou toch ondenkbaar zijn? Toch is dat op dit moment zo bij het beleidsveld verkeersveiligheid. Snelle, nieuwe ontwikkelingen als de e-bike maken een enorme vlucht door. Iedereen gaat aan de e-bike, gewoon omdat het kan. Dat leidt tot nieuwe discussies: is het wel veilig, waar hoort de speed pedelec thuis. Wij willen ook die ontwikkelingen kunnen volgen en BRON 2.0 is het middel daarvoor.

In Nederland gebeurt het grootste deel van de registratie van ongevallen door de politie en wordt dit door het ministerie gecontroleerd en aangevuld met onder andere registraties op rijkswegen. Eenmaal per jaar wordt dit in de vorm van BRON als open data gepubliceerd. Dit kan en moet actueler. Door frequente open data is het eenvoudiger om de aandacht voor verkeersveiligheid vast te houden en partijen uit de samenleving bij verkeersveiligheid te betrekken. Evaluatie, monitoring wordt makkelijker mogelijks kunnen we, net als bij de files, verkeersonveiligheid gaan “voorspellen”.

Op 15 juni is de landelijke kick-off voor het Strategisch plan Verkeersveiligheid. Ik zal daar een pleidooi houden voor een versteviging van de open data op het gebied van verkeersveiligheid. Laat die BRON informatie niet te lang op de plank liggen, maar zorg dat deze minimaal elke maand als open data wordt verspreid: BRON 2.0. Daar heeft de aanpak van de verkeersonveiligheid alleen maar baat bij. BRON 2.0  mag niet ontbreken in het Strategisch Plan Verkeersveiligheid

Bent u het eens met dit pleidooi? Laat dat dan weten door dit bericht te delen, te liken of van commentaar te voorzien. Het zou een mooie stap zijn op weg naar verbetering van de verkeersveiligheid.